-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:18582 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا نميتوان با آب ميوه وضو گرفت؟

آبها در احكام به دو قسم تقسيم شده است:

1- آب مطلق كه شامل آب چاه، آب جاري، آب باران و آب راكد قليل يا كُر ميشود.

2- آب مضاف، كه يا از چيزي گرفته باشند (مانند آب سيب و آب هندوانه) و يا با چيزي مخلوط شده باشد، به قدري كه به آن، آب نگويند، مانند شربت.

حكمت اين كه با آب مضاف نميتوان وضو گرفت، تعبّدي است و از طريق روايات وارده بايد ملتزم شويم به اين كه با آب مضاف مثل آب ميوه وضو نگيريم، همان گونه كه با اين نوع آبها نميتوان طهارت گرفت و يا نجاستي را بر طرف نمود. اين مسئله غير از تعبّدي بودن و داشتن مصالح واقعي كه خداوند از آنها آگاهي دارد، براي ما معقول و منطقي است كه وضو و طهارت به معناي شستن و تميز شدن است و همه انسانها از آب براي تميز شدن استفاده مي كنند.

آب ميوه نه تنها از عهده آن بر نميآيد، بلكه چه بسا پس از آلوده شدن بدن يا لباس انسان با آب ميوه، سعي در برطرف كردن آن با آب هستيم و لكّههاي ايجاد شده با آنها را پاك ميكنيم.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.